ویژگیهای زوج های سالم

 

۱-  عقیده به نسبی بودن واقعیت نه مطلق بودن آن

برداشت دو نفر از واقعیت  می تواند متفاوت باشدو هر شخص از واقعیت ، باید دیدگاه شخص دیگر را نیز در نظر داشته باشد در روابط زوج ها ، بیان این مطلب که ” من درست می گویم و تو اشتباه می کنی” نمونه ای از عقیده به مطلق بودن واقعیت است .

بنابراین زوجهای سالم به تفاوت در نقطه نظرات و دیدگاههای یکدیگر احترام گذاشته و آماده شنیدن نقطه نظرات همسر خود، هرچند که با نظرات خودشان اختلاف داشته باشند ، هستند.

زوجهای سالم می پذیرند که دو نفر می توانند از یک موقعیت برداشتهای متفاوتی داشته باشند . زوجهایی که این دیدگاه را دارند ، سعی نمی کنند همسر خود را به پذیرش دیدگاه خودشان وادار کنند بلکه به حرفهای همسر خود گوش داده و سعی می کنند که برداشتها و نظرات او را درک کنند.

 

۲ – اعتقاد به اینکه قصد و نیت همسر خوب است

گاهی رفتارهای زوج ها مخالف خواست یکدیگر است در این موارد ، همسرانی که به نیت و قصد همسر خود فکر نمی کنند ، احساس عصبانیت و ناراحتی در آنها ایجاد می شود . زوج های سالم ضمن اینکه به همسرشان احترام می گذارند ، هرگز حس نمی کنند که همسرشان دشمن آنهاست و آنها ایمان دارند که همسرشان در پی آزار دادن آنها نیست.

 

۳- اعتقاد به اینکه مشکلات حل می شوند.

در زندگی زناشویی گاهی مشکلاتی ایجاد می شود که دیدگاه زوج ها نسبت به مشکلات ، تاثیر زیادی در آینده ی آنها خواهد داشت . زوجهایی که اعتقاد دارند مشکلات قابل حل هستند ، برای حل مشکل تلاش می کنند . این افراد تاثیر خود را در فرایند حل مشکل قابل توجه می دانند . به همین دلیل هنگامی که حالتهایی مانند خشم و عدم توافق  ایجاد می شود ، انتظار ندارند که رابطه ی خوب با همسر مشکلات را حل خواهد کرد به همین دلیل برای ایجاد رابطه مناسب و برای حل مشکل تلاش می کنند

 

۴- اعتقاد به عواملی غیر از خود یا  فراتر ازخود

عشق نگاه کردن به چشمان یکدیگر نیست بلکه نگاه کردن به یک جهت است . اگر این اعتقاد وجود داشته باشد ، زوج ها خیلی درگیر خودمحوری نمی شوندو مشکلات برای آنها ساده خواهد شد.

 

۵- اعتقاد به یادگیری

رفتارهایی مانند مسئولیت، هدف گذاری ، تشویق، گفتگوی باز ، گوش دادن همدلانه، میل به تحلیل و گفتگوی مداوم ، پذیرش و نشان دادن آن ،حمایت از یکدیگر و اهداف ،توافق ، تعد به مشارکت و…

رفتارهای سالمی هستند که آموختنی هستند و باعث می شوند که در رابطه زوجی  رضایت زن و مرد در سطح بالایی قرار بگیرد.زوج سالم این رفتارها را می آموزد و برای ایجاد تغییرات سازنده در زندگی از آنها استفاده می کند.این رفتارها باید در زندگی تمرین شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =